+46 705 566614

    • Svenska
Från kilskrift till emoji

Från kilskrift till emoji

Middagen står äntligen på bordet och mobilen ligger tryggt i jobbväskans ytterfack.

Ping ping… och en gång till… ping ping. Lika bra att kolla direkt – kanske är det något viktigt?

Vi har alla varit där. Alla måste vi kommunicera och lösa arbetsuppgifter. Ibland muntligt, ibland skriftligt. Snabbt och med många personer parallellt. För det mesta flyter arbetet på och går bra.

Kommunicera är bara något vi gör och oftast går det bra. Men vad innebär egentligen kommunikation och hur kan det gå till om den går mindre bra?

Det skrivna ordet

Dilemmat med meddelanden och otydlig kommunikation är långt ifrån ny.

Det första skriftspråket kilskrift, var med sina symboler och pilar faktiskt inte helt olikt de knepiga sms vi i dag skickar fram och tillbaka i arbets- och privatlivet. Lustigt nog utvecklades kilskrift till tecken så att sumererna kunde hålla ordning på sina samhällen och affärer – precis som vi måste göra i dag. Måhända var de lika slarviga med sina symboler som vi är med vår smileys i dag?

Då var dokumentation och kommunikation reserverat för de yttersta fåtalet och blev därefter. Tiden gick och möjligheten att kommunicera ökade. Handskrivna böcker,  tryckpress och den skriftliga kommunikation fortsatte på den utstakade vägen, innan den blev digital.

Världens första mejl

Arbetsverktyget e-post, som vi alla använder i arbets- och privatlivet, upptäcktes 1971 av amerikanen Raymond Tomlinson.

Genom att plocka funktioner från redan existerande mjukvaror och kombinera dessa med andra han själv skapat kunde Tomlinson skicka meddelande mellan två separata datorer. Och vips, världens första mejl skickat!

Vad som stod skrivet i meddelandet? Återigen matchades inte den sofistikerade tekniken och det historiska ögonblicket av innehåll. Enligt Tomlinson själv var budskapet nämligen så alldagligt att han inte ens minns vad han skrev i meddelandet – till sin och nutidens stora besvikelse.

Kommunikation för folket

Med informationssamhället kom också kommunikationen att bli demokratiserad. Fler att nå, men också ett större behov av att bredda kommunikationen. För när tid och rum blir uppluckrad samtidigt som tempot skruvas upp ställs det högre krav i arbets- och privatlivet. Rätt sätt att bemöta en kollega eller en situation kan bli fel i en annan.

 Att lämna anbud eller boka mötesrum med kilskrift eller de meddelande Tomilson skickade är det nog innan som skulle drömma om. Men kanske gör vi omedvetet motsvarande snedsteg i vår kommunikation som ger oss trubbel på jobbet – missar som faktiskt är möjliga att undvika.

När kommunikationen går fel

Man har alltid haft nytta av vettig kommunikation för att lösa uppgifter. Oavsett om det är i skrift eller på digitala och fysiska möten.

Ledarskap och kommunikation på jobbet är inte det enklaste. För att göra om misstag någon annan redan gjort är väl onödigt.

Oavsett om det är sumerernas, Tomilson eller ett mötesrummet som ska bokas. Speciellt när det finns möjligt att att gå kurser för att undvika just detta.

Har du lust att utforska och utveckla din kommunikation för att bli förstådd varje gång du öppnar munnen och skriver en mejl?

 

Se våra kurser i:

anmäl dig här

Om Arenaplus

Som team har vi 36 års erfarenhet av kurser, coachning, ledarskapsutveckling och teamutveckling.

Vi har en dokumenterad erfarenhet av hur man inspirerar, stödjer och motiverar människor att, inte bara nå sitt mål, utan också överträffa dem.

Previous Post